tisdag 19 mars 2013

Första färgningen!

Japp nu hänger de första tygbitarna på torkställningen för att torka lite till innan jag stoppar in dom i tvättmaskinen. När jag hängde upp tygen så såg dom flammiga ut, Hurra tänkte jag då blir det fina levande mattrasor, men när jag kollade efter en stund så hade de flesta av ojämnheterna försvunnit.
Jag har egentligen ingen större erfarenhet av batikfärgning, men då jag nu har en massa batikfärger så passar det bra att färga mina trasor i somriga färger som bland annat ska bli en matta i dubbelbindning till vårt nya fina timrade utedass på ön.
Det var för ett år sedan jag svarade på en annons om batikfärger. Jag mötte mannen i stan som sålde färgpigmenten och jag frågade om han hade slutat färga, då det var väldigt mycket han sålde. Han berättade då att hans hustru som var en härlig kreativ kvinna hade gått bort för tre år sedan och i hans sorg så var det först nu som han började rensa upp bland hennes saker, och tänkte att det var bra om någon annan kunde ha  glädje av batikfärgerna. Med på köpet fick jag även en hel del ämnen till växtfärgning också. Jag hoppas att den förra ägaren till färgpigmenten ser från sin himmel att hennes batikfärger kommer till användning.

Nästa färg ska bli grön och jag ska erkänna att det är spännande och roligt att färga trasorna.

1 kommentar:

  1. Det blir säkert väldigt fina trasor till mattor. Framförallt har du fått in nyanser från ljust till mörkt. Bra gjort.//MalinSj

    SvaraRadera