onsdag 4 december 2013

Rutor i bara blått.......................

Idag så vävs det en matta i bara blått. Inte för jag vet var den kan passa, men likaväl som att lagra vävgarn så kan jag lagra färdiga mattor tills dom hittar sin slutliga plats
Jag slår in stränggarn som jag gjort själv av garn jag fått och några sorters band/sniljor som jag också fått av någon.
För några år sedan så köpte jag min Öxabäck nr 513 av en man vid namn Karl Lax. Han visade sin produktion av banden/sniljorna som han gjorde till vävningen på äldreboenden. Tillsammans med banden skulle några glansiga sniljor slås in, jag men då jag inte gillar glansiga inslag i mina mattor så gav jag bort sniljorna till min vävande granne, som vävde en häftig matta till ett av sina barnbarn. Banden har legat i lådor tills nu då jag beslutat väva mattor av dom. Jag tänker också på att det knappast lär finnas några vävstolar på äldreboendena numera. Mannen, Karl Lax hade blivit änkeman och beslutade att flytta tillbaka till Finland där han kom ifrån och lär inte producera några band eller sniljor mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar