söndag 19 augusti 2012

Kråkbärsgelè

Min dotter som fyllde år i lördags har varit idog och plockat massor av kråkbär på ön. Det blir en jättegod  gelè som passar till vilt. Nu har jag gjort en tredjedel av bären, och det blev 10 burkar gelè. Nu finns bara stora glasburkar kvar och jag funderar på att göra kråkbärssaft av en del av bären som finns kvar.
Jag har varit på någon mässa där finlänländare sålt både kråkbärsgelè och kråkbärsdricka, så varför inte prova. Som barn i Västerbottens inland och lappmarker så brukade vi inta en näve kråkbär när vi var ute i  skogen och blev törstiga.

3 kommentarer:

  1. När jag skaffade bil och for ut och plockade blåbär utanför Umeå för sisådär 25 år sen så var där massor av kråkbär. Men jag trodde inte de var användbara.
    Intressant.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har jag aldrig provat kråkbär.

    Om jag har för mycket vinbär gör jag saft och frysa den utan socker, senare kan jag bestämmer mig om jag vill dricka saften eller göra mer gelé.

    SvaraRadera
  3. Det forskas för fullt på detta bortglömda bär som lär vara fullt av nyttigheter. Tyvärr så förädlar vi inga kråkbär här i landet, utan exporterar bären.

    Jag tycker varje höst att jag har för mycket bär och frukt i trädgården. Svarta vinbären är dom bästa som jag plockar, fryser in och vid tillfälle gör svartvinbärsjouce med hjälp av passertillsatsen på hushållsassistenten. De röda får bli till saft hos dottern i grannbyn, eller så hinner pippifåglarna före.

    SvaraRadera