tisdag 17 april 2012

Från härva till kona!

Från härva till kona med hjälp av min fantastiska maskin. Idag har jag en bobindag då jag vevar upp vävgarn från härvor till plåtbobiner för att sedan köra över dom på plast eller papperskonor. Sedan kan jag både varpa och spola garn från dessa och allt blir då så mycket mera lätthanterligt.
Jag är lycklig över maskinen som jag fått av dottern och måg som hade ett helt väveri i ladugården när dom köpte sitt hus i grannbyn. Mitt mål är att bobina upp allt vävgarn nu när jag är arbetslös, men jag börjar tvivla på min tidsplanering och kommer därför att göra så mycket som jag hinner. Nu var det småhärvor av bomull som blivit klara, men allt lingarn har jag bobinat upp och  kan därför frossa i allt det vackra linet.

Maskinen är en dröm för en vävare, men jag har ständigt brist på koner och som tur är så finns det en snäll person i Kil som sparar tomma konor till mig.

1 kommentar: